HUISHOUDELIJK REGLEMENT
LIDMAATSCHAP
Artikel 1
De aanmelding voor het lidmaatschap van de vereniging moet geschieden, met vermelding van naam, voornamen, geboortedatum en volledig adres bij de secretaris dan wel op een door het bestuur aan te wijzen adres.
Artikel 2
Toetreding tot de vereniging kan ten allen tijde geschieden. Zij, die als lid worden aangenomen, zijn de contributie voor het gehele lopende jaar verschuldigd.
Artikel 3
Bij toetreding ontvangt het lid, nadat de contributie is voldaan, het voorlopig bewijs van lidmaatschap en daarna de Vispas (vergunningen). Tevens wordt op verzoek van een lid, tegen kostprijs, een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement verstrekt.
Artikel 4
Leden die hun lidmaatschap hebben opgezegd en hiervan een bevestiging wensen, kunnen dit kenbaar maken bij de secretaris, opzegging dient vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar te geschieden.
Artikel 5
Het hengelrecht wordt aan leden slechts toegestaan onder voorwaarden dat het lid zelf aansprakelijk is voor het gedrag en de naleving van de door de vereniging en de wet gestelde bepalingen.
Artikel 6
De ontzetting van een lid volgens artikel 8 lid 3 van de statuten wordt uitgesproken door het bestuur, dat hiervan kennis geeft aan de leden in de algemene ledenvergadering, of enige andere wijze. Bij heraansluiting van een ontzet lid volgens artikel 8 lid 3 bij de vereniging, moet de achterstallige contributie eerst worden voldaan.
Artikel 7
De ontzetting volgens artikel 8 punt 3 van de statuten wordt op voorstel van het bestuur of negen leden, die hun voorstel tenminste veertien dagen voor de algemene ledenvergadering moeten indienen bij het bestuur, door de algemene ledenvergadering uitgesproken. De algemene ledenvergadering kan bij het uitspreken van een ontzetting een tijdstip bepalen, waarop de toetreding voor het ontzet lid weer mogelijk is.
Artikel 8
Leden, die krachtens artikel 8 lid 3 van de statuten voor ontzetting worden voorgedragen, kunnen met onmiddellijke ingang door het bestuur worden geschorst krachtens artikel 7 van de statuten, in afwachting van de beslissing omtrent hun ontzetting door de algemene ledenvergadering.
Artikel 9
Voor geschorste leden vervallen alle rechten welke uit het lidmaatschap voortspruiten, behoudens hun recht op persoonlijk aanwezig zijn op, en/of schriftelijk verweer aan de algemene ledenvergadering, waarin het voorstel tot ontzetting wordt behandeld.
Artikel 10
Bestuursleden kunnen, op voorstel van het bestuur door een daartoe opzettelijk bijeengeroepen algemene ledenvergadering uit hun functie worden gezet. Dit geschiedt niet, alvorens zij in de gelegenheid zijn gesteld zich te verantwoorden. Bestuursleden, die handelen in strijd met de statuten, reglementen of belangen van de vereniging, kunnen door het bestuur, in afwachting van de beslissing omtrent hun ontzetting, als bepaald in de vorige alinea van dit artikel, worden geschorst.
HET BESTUUR
Artikel 11
Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en ten hoogste acht bestuursleden, gekozen zoals omschreven in artikel 10 van de statuten. De functies van de bestuursleden worden door het bestuur vastgesteld, de voorzitter wordt in functie gekozen.
Artikel 12
De werkzaamheden van het bestuur zijn als volgt: a. De voorzitter is belast met de leiding van de bestuurs- en algemene ledenvergaderingen. Hij zorgt voor de naleving van de statuten en het huishoudelijk reglement en tekent na goedkeuring de notulen van de bestuurs- en algemene ledenvergaderingen. Als vertegenwoordiger van het bestuur heeft hij toegang tot alle vergaderingen van commissies. b. De secretaris voert de briefwisseling, houdt afschrift van alle uitgaande stukken en beheert het archief, het welk alle op de vereniging betrekking hebbende bescheiden moet bevatten. Hij houdt notulen van de vergaderingen en ondertekent deze na goedkeuring. Hij zorgt voor het aanwezig zijn van de presentielijst op de vergaderingen. c. De penningmeester is de secretaris behulpzaam bij diens werkzaamheden en vervangt deze bij afwezigheid. d. De penningmeester houdt nauwkeurig aantekening van alle ontvangsten en uitgaven.. e. De secretaris is de penningmeester behulpzaam bij diens werkzaamheden en vervangt deze bij afwezigheid. f. De bestuursleden assisteren de reeds genoemde functionarissen.
Artikel 13
In de jaarvergadering treedt drie jaarlijks een deel van het bestuur af De aftredende bestuursleden zijn terstond onbeperkt verkiesbaar. Bij een tussentijdse vacature wordt door de eerstvolgende algemene ledenvergadering hierin voorzien.
Artikel 14
Bij het aantreden van een nieuwe dagelijkse bestuurder dient een ledenvergadering uitgeroepen te worden.
Artikel 15
De overdracht van bescheiden, gelden en eigendommen van de vereniging, berustende bij afgetreden of volgens artikel 10 van de statuten en artikel 10 van het huishoudelijk reglement geschorste bestuursleden, moet binnen veertien dagen na schorsing of aftreding plaats hebben.
Artikel 16
De leden van het bestuur en commissies zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit hoofde van hun functie weten, zulks met uitzondering van mededelingen aan en verantwoording tegenover de leden in de algemene ledenvergadering.
Artikel 17
Het bestuur is bevoegd te allen tijde ter controle de openlegging van de boeken van de penningmeester te vorderen.
GELDMIDDELEN
Artikel 18
De geldmiddelen worden door de penningmeester ontvangen en beheerd. Hij is voor dit beheer persoonlijk aansprakelijk
Artikel 19
Uitgaven boven de € 1.500,- worden in een bestuursvergadering voorgesteld en in de notulen vastgelegd, op de eerstkomende algemene ledenvergadering ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 20
De penningmeester is verplicht, zodra zijn kasmiddelen meer dan € 1.500,- bedragen, het meerdere te deponeren op een door het bestuur aan te wijzen bank- of giro-instelling. Alleen in overleg met het bestuur kan hiervan worden afgeweken. Het geld wordt geplaatst ten name van de vereniging. Voor het terug- of opnemen van gedeponeerde gelden worden de handtekeningen van de penningmeester of van de voorzitter en secretaris vereist. Alle kwitanties en nota’s moet ten name van de vereniging gesteld zijn.
Artikel 21
Het entreegeld, dat van de leden wordt geheven, evenals het bedrag van de contributie en de administratiekosten, worden in een algemene ledenvergadering vastgesteld.
Artikel 22
Een lid dat de contributie voor het komende jaar niet heeft voldaan voor 1 juni wordt verwijderd uit de ledenadministratie en dient zich als nieuw lid aan te melden waarbij extra administratiekosten in rekening worden gebracht. De wijze van betaling wordt, in overleg met de algemene ledenvergadering, bepaalt door het bestuur.
Artikel 23
De minimum bijdrage wordt voor begunstigers niet vastgesteld. Schenkingen kunnen alleen met goedvinden van het bestuur worden aanvaard.
Artikel 24
Terugbetaling van gestorte contributiegelden, schenkingen of vrijwillige bijdragen vindt niet plaats FINANCIÉLE CONTROLE
Artikel 25
De controle over de financiën en over de administratie daarvan, berust bij de kascommissie. De controle wordt jaarlijks uitgeoefend.
Artikel 26
De kascommissie bestaat uit drie meerderjarige leden van de vereniging, die geen bestuurslid mogen zijn. De leden van de kascommissie en een plaatsvervangend lid worden op de algemene jaarvergadering gekozen voor de tijd van drie jaar. Jaarlijks treedt één derde deel van de commissie af. De aftredende leden zijn niet terstond herkiesbaar. In tussentijdse vacatures wordt een beroep gedaan op een afgetreden commissielid van het vorige of voorgaande jaren, door het bestuur.
Artikel 27
De kascommissie is belast met de controle over het beheer van de penningmeester. De commissie is bevoegd inzage te vorderen van alle boeken en bescheiden, welke zij voor haar controle nodig heeft. Bij akkoordbevinding van de boeken worden deze door de voorzitter en de commissie voor akkoord ondertekend. De kascommissie brengt haar verslag over de controle schriftelijk uit aan het bestuur. Dit verslag moet ter kennis van de leden worden gebracht.
Artikel 28
De leden van de kascommissie zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit hoofde van hun functie weten, zulks met uitzondering van mededelingen aan en verantwoording tegenover de leden in de algemene ledenvergadering.
VERGADERINGEN
Artikel 29
Elke, volgens de bestaande bepalingen uitgeschreven, algemene ledenvergadering is gerechtigd besluiten te nemen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Artikel 30
Ieder lid heeft het recht, in overleg met het bestuur, voorstellen op de agenda van de algemene ledenvergadering te doen brengen. Deze voorstellen moeten echter tenminste tien dagen voor de datum van de algemene ledenvergadering schriftelijk bij het bestuur ingediend zijn.
Artikel 31
Oproepingen voor een algemene ledenvergadering worden tenminste acht dagen voor de vergadering verzonden. Deze oproepingen moeten de te behandelen punten bevatten.
Artikel 32
De voorzitter is niet verplicht een lid over hetzelfde onderwerp meer dan twee keer het woord te verlenen, tenzij op uitdrukkelijk verlangen van de vergadering. Hij kan een spreker het woord ontnemen, indien deze buiten de orde gaat. Hij is een gerechtigd lid, dat de orde verstoort in de vergadering, het verder bijwonen van de vergadering te ontzeggen. Hij kan de vergadering schorsen en na overleg met het bestuur verdagen.
Artikel 33
Het bestuur vergadert zo dikwijls als noodzakelijkheid blijkt. Oproepingen voor de bestuursvergaderingen moeten tenminste drie dagen van te voren in het bezit van de bestuursleden zijn.
Artikel 34
Drie bestuursleden hebben het recht een buitengewone bestuursvergadering aan te vragen. De aanvragers zijn echter verplicht bij het in te dienen verzoek schriftelijk de te behandelen onderwerpen op te geven.
Artikel 35
Voor het nemen van een besluit in een bestuursvergadering wordt de tegenwoordigheid van de meerderheid van het bestuur vereist, tenzij het nemen van een besluit reeds eenmaal wegens onvoltalligheid van de vergadering uitgesteld moest worden en de bestuursleden andermaal voor dezelfde zaak zijn bijeengeroepen.
Artikel 36
In spoedeisende gevallen waarvoor moeilijk het gehele bestuur kan worden geraadpleegd, wordt door het dagelijks bestuur een beslissing genomen. In de eerstvolgende bestuursvergadering moet hiervan echter mededeling worden gedaan.
STEMMEN
Artikel 37
Voor verkiezingen kunnen, door ieder lid en/of bestuur kandidaten worden gesteld. Stemmingen over personen, worden gehouden met gebruikmaking van door de vereniging gewaarmerkte stembriefjes
SLOTBEPALINGEN
Artikel 38
Het is de leden verboden om, tijdens enig verenigingsverband over politiek te spreken of op welke wijze dan ook hiervoor propaganda te maken of activiteiten te ontplooien.
Artikel 39
De leden zijn verplicht hun voorlopig bewijs van lidmaatschap en/of Vispas (vergunningen) aan elk bestuurslid of aan de door het bestuur bevoegd verklaarde personen, op eerste aanvraag ter inzage te geven. Bij het vaststellen van een overtreding kunnen het bewijs van lidmaatschap en de vergunning(en) worden ingehouden.Het bestuur bepaalt, of en wanneer het bewijs van lidmaatschap en de vergunning(en) aan het betreffende lid zullen worden teruggegeven.
Artikel 40
De vereniging aanvaardt, behoudens aansprakelijkheid ingevolge de wet, geen aansprakelijkheid voor ongevallen of letsel van welke aard ook aan één of meer leden of bestuursleden overkomen, of voor schade aan eigendommen van leden of bestuursleden door diefstal, verlies, beschadiging of op enig andere wijze.
Artikel 41
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Het dagelijks bestuur
Voorzitter/secretaris:
…………………
H.giethoorn
Penningmeester:
…………………
W.warmels